tymektomi studien

"Nyfödda barn med allvarliga hjärtfel genomgår ofta en livräddande hjärtoperation tidigt i livet. Vid denna operation är man ofta tvungen att operera bort tymus (=tymektomi) som ligger i vägen framför hjärtat. Tymus har en viktig funktion i immunsystemet. En typ av våra vita blodkroppar, T-celler, utvecklas i tymus där en process pågår ffa under fosterstadiet men även senare i livet där vissa T-celler selekteras för överlevnad medan andra, möjligen skadliga för kroppen, dör.
Om tymektomi tidigt i livet kan leda till sjukdomar i immunsystemet senare i livet är inte känt. Vi undersöker en grupp av 19 individer, nu 16-18 år gamla, tymektomerade före 6 mån ålder där tidigare resultat finns sedan dessa var nyfödda och vid 18 mån ålder. Nu pågår en uppföljande studie där vi planerar upprepade analyser av deras T celler. Dessutom pågår en klinisk uppföljning av samma grupp med frågeformulär samt telefonkontakt."
 
Är med i en studie kring tymektomi. Det är när man blir involverad i sånt här som jag förstår att jag faktistk är sjuk. Brukar se mig själv som helt normal och inte tänka på mitt hjärtproblem men det är när man läser "barn med allvarliga hjärtfel genomgår ofta en livräddande hjärtoperation tidigt i livet" som man får ont i magen. Kan inte riktigt förstå att det är jag. Hon som håller i studien ville ta lite blodprover, då jag är i Oslo kommer hon hit. Det är dock sånt här som får mig att uppskatta det jag har och att jag faktiskt lever idag. 

Kommentarer
Postat av: sofia öberg

<3<3<3 älskar dig.

2012-11-18 @ 21:45:40
URL: http://sofiaobergs.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0